Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου 2010

Είναι οι μεταρρυθμίσεις του κώδικα ιθαγένειας που προτείνει το ΠΑΣΟΚ "ευρωπαϊκός μέσος όρος";

Σήμερα τα Νέα και η Ελευθεροτυπία με αφορμή κείμενο των Παύλου/Τριανταφυλλίδου έχουν άρθρα όπου υποστηρίζεται πως οι μεταρυθμίσεις που φέρνει το ΠΑΣΟΚ θα κάνουν την Ελλάδα να είναι κοντά στον Ευρωπαϊκό "μέσο όρο" και άρα δεν πρέπει να τις φοβόμαστε.

(Δεν θα ασχοληθώ με το αν πρέπει ο στόχος μας πρέπει να είναι να φτάσουμε στον Ευρωπαϊκό "μέσο όρο". Τί είδους "μεσοφιλία" είναι αυτή; Ο δείκτης δείχνει τη μεγάλη διαφοροποίηση των Ευρωπαϊκών νομοθεσιών και ο στόχος μας πρέπει να είναι να αποκτήσουμε αυτή που μας ταιριάζει και όχι τον "μέσο όρο".

Τόσο η Σουηδία (πρώτη με βαθμό 71) και η Αυστρία (τελευταία με βαθμό 22) είναι μια χαρά ευνομούμενες χώρες, η μία με χαλαρή και η άλλη με σφιχτή πολιτική ιθαγένειας. Άλλωστε, αν η "τελευταία μας" θέση στον σχετικό πίνακα αξιολογείται αρνητικά, τότε δεν θα έπρεπε να στοχεύουμε στον μέσο όρο αλλά στο καλύτερο, δηλαδή στο καθεστώς της Σουηδίας ή και παραπάνω!

Ούτε θα ασχοληθώ με το γεγονός που αποκρύπτεται από τα Νέα και την Ελευθεροτυπία, πως Ελληνικός partner στην MIPEX που συνέταξε την έκθεση είναι η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου στην οποία μετέχει ο κ. Παύλου άρα δεν πρόκειται για ανεξάρτητο οργανισμό από τον κ. Παύλου που επικαλείται τα στοιχεία της)

Πώς προκύπτει η βαθμολογία της Ελλάδας 25%

Η βαθμολογία της Ελλάδας βασίζεται στον μέσο όρο τεσσάρων διαφορετικών παραγόντων.

Όπως φαίνεται η Ελλάδα λαμβάνει "χαμηλό" βαθμό κυρίως επειδή λαμβάνει χαμηλό βαθμό (0%) στην κατηγορία Security of status (ασφάλεια ιθαγένειας). Η αιτιολόγηση αναφέρει τα εξής:
Security of nationality critically weak
The administration has absolute discretion to decide whether or not to answer a citizenship application, which they can refuse on a number of grounds. No matter how many years citizens have been naturalised, their nationality is not protected from withdrawal, even if it would leave them stateless. Decisions to refuse or withdraw do not take into account many important aspects of their personal circumstances such as links with Greece. Few legal guarantees are offered and there are no avenues for redress. For best practice, see country profile for Sweden.
Δηλαδή η Ελλάδα βαθμολογείται χαμηλά επειδή δεν παρέχει απάντηση σε συγκεκριμένη προθεσμία, δεν αιτιολογεί τις αρνητικές απαντήσεις, και δεν προστατεύει τους πολίτες από την απώλεια της ιθαγένειας. Φυσικά μπορούμε να πούμε πολλά για το αν πρέπει να αιτιολογούνται οι αποφάσεις ή να ζητήσουμε παραδείγματα Ελλήνων που έχασαν την ιθαγένεια άδικα κατά την πρόσφατη εφαρμογή του νόμου.

Αλλά δεν θα μείνω σε αυτά. Θα αποδεχτώ (προς χάριν συζητήσεως) το 0%.

Το νομοσχέδιο του ΠΑΣΟΚ απαλείφει τις διατάξεις για την απώλεια της ιθαγένειας, θέτει προθεσμίες απάντησης και υποχρέωση αιτιολόγησης. Άρα από αυτές και μόνο τις αλλαγές ο βαθμός στο "security of status" της Ελλάδας θα αυξηθεί.

Ας υποθέσουμε πως αυξάνεται "μόνο" στο 50% και όχι στο Σουηδικό 90% στην κατηγορία security of status. Τότε ο συνολικός βαθμός της Ελλάδας θα γίνει 40% δηλαδή κοντά στον μέσο όρο 43% της ΕΕ.


Δηλαδή: ακόμα και αν δεν λάβουμε υπόψη όλες τις άλλες διατάξεις (κτήση ιθαγένειας αλλοδαπών με γέννηση, με φοίτηση σε σχολείο, αυτόματα για την τρίτη γενιά, μείωση προϋποθέσεων, μείωση χρόνου παραμονής στα 5 χρόνια) τότε αυτή και μόνο η αλλαγή (στο security of status) φέρνει την Ελληνική νομοθεσία στον πραγματικό Eυρωπαϊκό "μέσο όρο".

Η πραγματικότητα λοιπόν είναι πως το νομοσχέδιο ΠΑΣΟΚ δεν κάνει την Ελληνική νομοθεσία "μέση Ευρωπαϊκή". Την κάνει πιο χαλαρή από τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.

Είναι απορίας άξιον γιατί οι υποστηρικτές του νομοσχεδίου δεν θέλουν μια τόσο δραστική αλλαγή του δίκαιου ιθαγένειας στην χώρα μας να γίνει χωρίς λαϊκή έγκριση.

http://d-politiki.blogspot.com/2010/01/blog-post_9283.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια εκτός θέματος καθώς και μηνύματα σε "greeklish" δεν θα δημοσιεύονται.

Ποιά είναι η άποψη των χρηστών του διαδικτύου για την "πολυπολιτισμική κοινωνία" στην οποία μεταβαίνουμε, κατά την κρίση του νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Δικαιοσύνης; http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?p=1012 Συγκεκριμένα, στην εισηγητική έκθεση αναγράφεται: Στην χώρα μας, οι συμπεριφορές που αποβλέπουν σε φυλετικές διακρίσεις έχουν ποινικοποιηθεί, ως ένα βαθμό, όπως προαναφέρθηκε από τον ν. 927/1979. Δεδομένου, όμως, ότι ο παραπάνω νόμος έχει εφαρμοστεί ελάχιστα και ήδη κρίνεται ανεπαρκής, ενόψει των σοβαρών προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα μας κατά τη μετάβασή της σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, η ισότιμη προστασία όλων των ατόμων, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα φυσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά τους ή τον γενετήσιο-σεξουαλικό προσανατολισμό τους, προβάλλει ως πρωταρχική υποχρέωση του κράτους. Τι θα λέγατε, να ακουγόταν και η φωνή του "κυρίαρχου λαού", ως προς τη μετάβασή μας σε "μια πολυπολιτισμική κοινωνία";