Του Σταύρου Λυγερού
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Επενδυτής, 16-1-2010
Εμείς και οι «άλλοι»
Μια... ανιθαγενής μεταναστευτική πολιτική
Μέχρι πριν από 20 χρόνια, η Ελλάδα φιλοξενούσε ελάχιστους μετανάστες. Η κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων προκάλεσε στη δεκαετία του '90 ένα μεγάλο κύμα παράνομης μετανάστευσης.
Οι ροές αυτές δεν έχουν σταματήσει, αλλά τα τελευταία χρόνια είναι σαφώς μικρότερες. Αντιθέτως, διογκώνονται με εντυπωσιακό ρυθμό οι ροές παράνομων μεταναστών από μουσουλμανικές χώρες, κυρίως από το Ιράκ, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, την Παλαιστίνη, τη Σομαλία και την Ερυθραία.
Οι μετανάστες από την Ανατολική Ευρώπη έχουν πια σε μεγάλο βαθμό νομιμοποιηθεί με τα μέτρα μαζικής παραχώρησης αδειών παραμονής από τις κυβερνήσεις Σημίτη και Καραμανλή. Κυρίως τα πρώτα χρόνια προκάλεσαν κοινωνικές παρενέργειες, αλλά, λόγω πολιτισμικής ταυτότητας και τρόπου ζωής, έχουν πια εισέλθει σε τροχιά κοινωνικής ενσωμάτωσης.
Δεν αναμένεται να συμβεί το ίδιο με τις διογκούμενες ροές μουσουλμάνων από την Ασία και την Αφρική. Η πολιτισμική-θρησκευτική τους ταυτότητα δεν διευκολύνει την ενσωμάτωσή τους. Η πείρα από παλαιότερες μουσουλμανικές κοινότητες σε δυτικοευρωπαϊκές χώρες έχει αποδείξει ότι....
.... στη συντριπτική πλειονότητά τους έχουν την τάση να αναπαράγουν στο δυτικό περιβάλλον τον τρόπο με τον οποίο ζούσαν στις χώρες προέλευσής τους και, ως εκ τούτου, να μην ενσωματώνονται. Εξ ου και η τάση δημιουργίας γκέτο.Οι μετανάστες εισέρχονται παρανόμως στην Ελλάδα με τους πιο διαφορετικούς τρόπους. Ο μεγάλος όγκος, όμως, του κύματος των μουσουλμάνων από Ασία και Αφρική διοχετεύεται στην Ελλάδα μέσω Τουρκίας, κυρίως με πλοιάρια από τα μικρασιατικά παράλια. Η ανάσχεση αυτής της ροής είναι πρακτικά αδύνατη.
Ακόμα κι όταν πλοιάρια με παράνομους μετανάστες εντοπίζονται από σκάφη του Λιμενικού ή αεροσκάφη της Frontex (ευρωπαϊκός οργανισμός για την παράνομη μετανάστευση) δεν μπορούν να απωθηθούν.
«Παιχνίδια» στο Αιγαίο
Λόγω της γειτνίασης των ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου με τα μικρασιατικά παράλια, κατά κανόνα δεν υπάρχουν διεθνή ύδατα. Όσο τα πλοιάρια βρίσκονται σε τουρκικά χωρικά ύδατα, δεν μπορούν να απωθηθούν από το Λιμενικό. Όταν εισέρχονται σε ελληνικά χωρικά ύδατα και έχουν εντοπισθεί, συνήθως προκαλούν βύθιση του πλοιαρίου, γεγονός που υποχρεώνει τους λιμενικούς να προβούν σε επιχείρηση διάσωσης.
Η συντριπτική πλειοψηφία όσων συλλαμβάνονται για παράνομη είσοδο δεν έχουν χαρτιά. Κατά κανόνα δηλώνουν ψεύτικα ονόματα και εθνικότητα για να αποφύγουν την απέλαση. Οι ελληνικές Αρχές τούς κρατούν για ένα διάστημα στα κέντρα υποδοχής. Μετά, τους δίνουν ένα μικρό χρηματικό βοήθημα και τους εφοδιάζουν με ένα έγγραφο διοικητικής απέλασης, σύμφωνα με το οποίο πρέπει με δικό τους μέσο να εγκαταλείψουν την Ελλάδα εντός ενός μηνός! Στην πραγματικότητα, κανείς δεν φεύγει από τη χώρα. Αρκετοί πλαστογραφούν το απλό αυτό χαρτί και το χρησιμοποιούν σαν άτυπη άδεια μόνιμης παραμονής.
Η μεγάλη πλειοψηφία των παράνομων μεταναστών που έρχονται στην Ελλάδα έχουν τελικό προορισμό άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Μόνο ένα μικρό ποσοστό τους, όμως, καταφέρνει να φύγει από τη χώρα μας. Έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι είναι πιο εύκολη η παράνομη είσοδος από την παράνομη έξοδο. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται σαν χώρα-τράνζιτ, αλλά καταλήγει να γίνεται τελικός προορισμός.
Ακόμα και όσοι καταφέρνουν να μεταβούν σε άλλες κοινοτικές χώρες, εάν συλληφθούν εκεί, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να τους δεχθεί πίσω. Σύμφωνα με τη συμφωνία «Δουβλίνο ΙΙ» (2003), την ευθύνη για κάθε παράνομο μετανάστη που έχει υποβάλει αίτηση πολιτικού ασύλου έχει η πρώτη χώρα εισόδου.
Το ποσοστό επαναπατρισμού παράνομων μεταναστών είναι ασήμαντο. Το ίδιο και το ποσοστό επαναπροώθησης. Η Τουρκία, που είναι η κύρια χώρα-αγωγός Ασιατών και Αφρικανών μουσουλμάνων στην Ευρώπη, έχει υπογράψει με την Ελλάδα πρωτόκολλο επανεισδοχής (811-2001), αλλά δεν το εφαρμόζει. Από τον Απρίλιο του 2002, οπότε το πρωτόκολλο κυρώθηκε και ετέθη σε ισχύ, μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2009 υπεβλήθησαν στην Άγκυρα 4.163 αιτήματα επανεισδοχής 60.875 παράνομων μεταναστών που με αδιάσειστα στοιχεία είχαν εισέλθει στην Ελλάδα από την Τουρκία. Οι τουρκικές Αρχές συμφώνησαν να δεχθούν 7.472 και τελικώς δέχθηκαν μόνο 2.206 άτομα.
Η τουρκική ένταξη
Δεν πρόκειται, όμως, μόνο γι' αυτό. Υπάρχουν αποδείξεις ότι ανέχεται, εάν δεν ενθαρρύνει, τη διοχέτευση παράνομων μεταναστών στην Ελλάδα. Το 2008, το Λιμενικό έχει καταγράψει σκάφη του τουρκικού Λιμενικού να μεταφέρουν παράνομους μετανάστες. Τα σχετικά βίντεο έχουν διαβιβασθεί στη Frontex.
Ούτως εχόντων των πραγμάτων, προκαλεί απορία το ότι η Αθήνα δεν έχει διασυνδέσει την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας με τον σεβασμό του πρωτοκόλλου επανεισδοχής. Πρόκειται, άλλωστε, για ευρωτουρκικό κι όχι για διμερές πρόβλημα. Είναι αξιοσημείωτο ότι η Άγκυρα αρνείται μέχρι τώρα να υπογράψει σύμφωνο επανεισδοχής με την Ε.Ε., ζητώντας ως αντάλλαγμα την κατάργηση της βίζας για τους Τούρκους, που οι Ευρωπαίοι δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν.
Μετά το πέρασμα των συνόρων, η πλειοψηφία των παράνομων μεταναστών εγκαθίσταται στην Αθήνα, κυρίως στις περιοχές κάτω από την Ομόνοια. Η κατάσταση είναι χαοτική. Στην πραγματικότητα, η πολιτεία έχει χάσει παντελώς τον έλεγχο. Συνήθως αδρανεί, κι όταν -σπανίως- αντιδρά, αντιδρά σπασμωδικά, χωρίς σχέδιο και προοπτική.
Η διαρκής συσσώρευση παράνομων μεταναστών, που εκ των πραγμάτων αδυνατούν να βρουν εργασία -και όποτε βρίσκουν είναι «μαύρη» και κακοπληρωμένη-, λειτουργεί σαν θερμοκήπιο για την ανομία και την ασυδοσία, υπονομευει τις κοινωνικές ισορροπίες και αλλοιώνει την εθνική ταυτότητα. Παρ' όλα αυτά, στην Ελλάδα η παράνομη μετανάστευση θεωρείται πρόβλημα ρουτίνας και προσεγγίζεται με ανέξοδες αντιρατσιστικές ρητορικές, που στην πράξη τροφοδοτούν τον ρατσισμό. Κάθε διαφωνία χαρακτηρίζεται «ακροδεξιά» και «ρατσιστική».
Η ιδεολογική τρομοκρατία, όμως, ποτέ δεν έλυσε κανένα πρόβλημα. Ειδικά των λαϊκών στρωμάτων, που κυρίως θίγονται από την παράνομη μετανάστευση και στο επίπεδο της απασχόλησης (λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού από τη «μαύρη» εργασία) και σε πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης Παπανδρέου, η Ελλάδα θα παραχωρεί ιθαγένεια πολύ πιο εύκολα από τη συντριπτική πλειονότητα των χωρών-μελών της Ε.Ε. Ανθρωπιστικά προβλήματα αναμφίβολα υπάρχουν, αλλά σ' ένα σοβαρό κράτος η παραχώρηση ιθαγένειας πρέπει να εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής. Τέτοια πολιτική, όμως, δεν υφίσταται. Εξ ου και το πρόβλημα συνεχώς οξύνεται.
Αντί να θεσμοθετήσει αντικίνητρα για να συρρικνώσει τις ροές παράνομων μεταναστών, η κυβέρνηση Παπανδρέου ανοίγει παράθυρα για να στηθεί μια βιομηχανία πολιτογραφήσεων, που εκ των πραγμάτων θα λειτουργήσει ως κίνητρο για τη διόγκωση των ροών της παράνομης μετανάστευσης. Το κίνητρο δεν είναι μόνο ψηφοθηρικό εν όψει των δημοτικών εκλογών του Οκτωβρίου. Υπάρχει και το ιδεολόγημα του πολυεθνικού/πολυπολιτισμικού μοντέλου.
Είναι προφανώς επιβεβλημένο να πάρουν την ελληνική ιθαγένεια τα παιδιά νόμιμων μεταναστών που γεννήθηκαν, ζουν και τελειώνουν το σχολείο στην Ελλάδα. Όλες οι άλλες περιπτώσεις πρέπει να εξετάζονται με θετική διάθεση, αλλά κατά περίπτωση. Η εύκολη παραχώρηση ιθαγένειας στα παιδιά είναι από μόνη της ένα κίνητρο για τους παράνομους μετανάστες να τεκνοποιήσουν.
Το κίνητρο αυτό καθίσταται πολύ πιο ισχυρό από τη διάταξη που προβλέπει ότι όποιο παιδί γεννηθεί στην Ελλάδα και είναι «άγνωστης ιθαγένειας» ή δεν μπορεί να αποκτήσει άλλη ιθαγένεια θα παίρνει αυτομάτως την ελληνική. Η διάταξη αυτή είναι παλιά και εξυπηρετούσε ειδικές ανάγκες για ελάχιστες περιπτώσεις ανιθαγενών. Στις σημερινές συνθήκες, όμως, η εν λόγω διάταξη μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα πολύ επικίνδυνο παράθυρο.
Συν γυναιξί και τέκνοις...
Όπως προαναφέραμε, η μεγάλη πλειονότητα των μεταναστών που εισέρχονται παρανόμως στην Ελλάδα δεν έχουν χαρτιά και δεν αποκαλύπτουν τη χώρα καταγωγής τους για να μην απελαθούν. Ένα τέτοιο ζευγάρι γεννάει στην Ελλάδα παιδί. Το παιδί μπορεί να αποκτήσει την ιθαγένεια των γονιών του, αλλά αυτοί έχουν ισχυρό κίνητρο να το κατατάξουν στην κατηγορία «άγνωστη ιθαγένεια», για να πάρει αμέσως την ελληνική ιθαγένεια.
Στη συνέχεια, ως πρόσωπα που έχουν τη γονική φροντίδα τέκνου ελληνικής ιθαγένειας, μπορούν να πολιτογραφηθούν, κατ' εξαίρεση της ισχύουσας προϋπόθεσης για νόμιμη συνεχή παραμονή στην Ελλάδα τουλάχιστον πέντε ετών. Αρκεί να βρίσκονται στη χώρα, έστω και παρανόμως, για τρία χρόνια. Το μήνυμα πως η Ελλάδα δίνει σχετικά εύκολα ιθαγένειες θα φθάσει στις χώρες προέλευσης των παράνομων μεταναστών και θα τροφοδοτήσει το ρεύμα παράνομης μετανάστευσης. Αυτή τη φορά, μάλιστα, θα έρχονται ζευγάρια και οικογένειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια εκτός θέματος καθώς και μηνύματα σε "greeklish" δεν θα δημοσιεύονται.